https://hook.eu1.make.com/2mbm4g8l985vh4c5kingrk0c82ehbfec

Lekcja tekstowa
Lekcja audio

Zadanie
Dodatkowe informacje
Dodatkowe informacje
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

W lekcji omawiamy tzw. “recykling treści”, czyli wykorzystanie materiałów nakręconych klasycznie do publikacji w mediach społecznościowych, w formie rolek/tiktoków.

Mamy materiał nagrany klasycznie w poziomie i chcemy przerobić go na rolkę czy tiktoka. Musimy liczyć się z tym, że nie jest to idealne rozwiązanie.

Po pierwsze dlatego, że nie skomponowaliśmy naszego ujęcia pod pion. Możemy mieć problem z przycięciem ujęć w taki sposób, by wszystko, co w poziomym kadrze się zmieściło - zmieściło się też w pionie.   Po drugie - stracimy na jakości.

Ile stracimy? Załóżmy, że mamy film nagrany w 4k w poziomie, i chcemy mieć film 4k w pionie.

4k oznacza, że dłuższy bok ma 3840 pikseli, a krótszy 2160. Jeśli rozciągniemy nasz film, by dopasować go do orientacji pionowej i utniemy boki - w pionie nie stracimy żadnych pikseli, ale w poziomie już tak. Czyli stracimy nie tylko część obrazu, ale też obniżymy jego rozdzielczość.

Plus jest taki, że filmy pionowe to głównie rolki, tik toki i shortsy. Oglądamy je na małym ekranie smartfona. I tego spadku jakości nie będzie aż tak widać. Nie będzie tak, że będziemy oglądać piksele.

Moim zdaniem - jak najbardziej warto ten zabieg stosować i “recyklingować treści. Nie zawsze mamy czas i możliwości na to, by nagrać coś jednocześnie w poziomie i w pionie. Ja robię tak, że na przykład gdy chcę zajawić film opublikowany na Youtube - przekształcam go właśnie w taki sposób na pionową rolkę na Instagramie. Jednym słowem - warto to umieć i czasem z tego skorzystać.

Jak to zrobić krok po kroku?

Ja robię to na komputerze, ale pokażę ten proces zarówno w Davinci, ale też w apce CapCut na smartfonie.

CapCut

Tworzę nowy projekt. Wybieram moje ujęcie lub ujęcia.

Z dolnego menu wybieram opcję Współczynnik. I tutaj wybieram współczynnik proporcji 9:16, czyli taki jak na przykład na tik toku. Mamy tutaj nawet znaczek tiktoka, ale inne platformy: rolki na instagramie czy shortsy na YouTube - mają ten sam współczynnik. Zatwierdzam ptaszkiem.

Moje ujęcia są teraz w centralnej części pionowego kadru, a na dole i na górze mamy grube czarne paski. I teraz mamy różne opcje. Jeśli klikniemy w pustą przestrzeń, tak by żaden z klipów nie był oznaczony - w menu znajdziemy opcję “płótno” - i tam możemy zmienić sobie te czarne paski, albo na inny kolor, albo na jakieś bajeranckie tła, albo na przykład na ten sam obrazek w rozmyciu.

Takiego rozwiązania jednak nie polecam ponieważ co z tego, że zachowaliśmy rozdzielczość filmu, jeśli jest on w tym momencie bardzo mały. I żadnych szczegółów i tak tutaj nie dostrzeżemy.

Zaznaczam zatem klip, tak by podświetliła mi się niebieska ramka w podglądzie i dwoma palcami rozszerzam to ujęcie tak, by wypełniło cały kadr. A potem jednym palcem przesuwam je, by było widać to co mnie interesuje.

Czasami robię tak, że nie dociągam kadru do samych brzegów i pozostawiam niewielkiej wielkości czarne pasy. Mam dzięki temu mniej utraconego kadru, a taka wielkość tych magnesów aż tak nie przeszkadza, nie rzuca się w oczy.  Ale zawsze lepiej oczywiście - jeśli można wypełnić cały kadr.

I tak musimy zrobić dla każdego klipu na osi czasu, osobno, po kolei.

Można to też zrobić w innej apce do montażu, z której czasem korzystam - VN.

VN

Tworzę nowy projekt. Wybieram moje ujęcie lub ujęcia. Klikam teraz na samej górze w funkcję Frame Ratio, czyli współczynnik poroporcji kadru, który w tym momencie ustawiona jest na oryginalny. Wybieram sobie opcję 16:9, w domyśle - dla TikToka.

To co mamy w tym momencie to nasz film pomniejszony film, a w tle widzimy rozciągnięty i rozmazany ten sam kadr. I znów - nie polecam zostawiania tego w ten sposób, ponieważ w kadrze dominuje teraz tło. Z tego samego powodu nie polecam zmieniać tła na czerń. Ale mamy taką opcję, gdybyśmy chcieli, w dolnym menu szukamy opcji BG, czyli background, czyli tło. Tutaj wybieramy Color, i domyślnie ustawia nam się czarny.

Ja ten kadr chcę rozciągnąć. Klikam na osi czasu w ujęcie, które chcę edytować. I teraz, trzymając dwa palce na podglądzie - rozciągam obrazek.

Drugą opcją, bardziej precyzyjną, jest wybranie w dolnym menu opcji Fill - czyli wypełnij.

Jeśli klikniemy w żółty przycisk [Fit] Apply to all - to dopasowanie skopiuje się automatycznie na wszystkie nasze kadry na osi czasu.

I teraz przesuwając po ekranie jednym palcem w poziomie - będziemy mogli ustawić ujęcie na część kadru, którą chcemy pokazać.

Kolaż

Ciekawą opcją na video pionowe na media społecznościowe jest np. kolaż. Czyli na przykład 3 filmy w jednym kadrze.

Robi się to banalnie w aplikacji CapCut.

Po uruchomieniu aplikacji, klikamy w Nowy Projekt. Tutaj wybieramy klipy i na dole ekranu klikamy nie w dodaj, a w kolaż. Następnie zmieniamy proporcję na 9:16 i wybieramy sposób ułożenia klipów w kadrze. I samo się zrobiło.

Jeśli nasze klipy miały różną długość - musimy jeszcze tylko przyciąć film na osi czasu, nim krótkie ujęcia zaczną znikać. Pomaga nam to określić ta linia. Jeśli chcemy wybrać inne fragmenty do kolażu

DaVinci

Mamy projekt stworzony w Davinci i dodane klipy. Jeśli nie wiesz jak dojść do tego momentu - odsyłam do lekcji na temat obsługi programu DaVinci Resolve, w module montażowym.

Teraz tworzę sobie nowy Timeline, czyli nową oś czasu, która będzie mieć format pionowy.

File → New timeline → tutaj odznaczam Use Project Settings, bo właśnie chcemy zmienić ustawienia, nie chcemy by nowa oś czasu była taka jak oryginalne klipy → i w zakładce format zaznaczam Use Vertical Resolution. Mogę obie tutaj oczywiście zmienić rozdzielczość, ale zostawiam taką jaka jest.

I teraz każdy klip, który dodamy na tę oś musimy dopasować do pionowego formatu ręcznie.

Mając zaznaczony klip przechodzę do jego właściwości, po prawej stronie i tam najpierw manipuluję zoomem. Tak by rozciągnąć klip do ramki. Dalej przechodzę do position, i korzystam tylko z osi X, czyli przesuwania klipu w poziomie. Ustawiam tam gdzie obrazek wygląda najlepiej.

Eksport wygląda dokładnie tak samo, jak przy eksporcie plików poziomych, i tutaj znów zapraszam do lekcji o DaVinci.

FinalCut

W FinalCut po zaimportowaniu naszych klipów - tworzymy nowy projekt.  W video szukamy opcji Vertical. I tutaj ustawiamy rozdzielczość jaka nas interesuje i ilość klatek na sekundę. Jeśli nie wiesz ile klatek na sekundę musisz tutaj ustawić - zachęcam do obejrzenia lekcji z pierwszego modułu “Od czego zacząć kręcenie”. Ale najprościej mówiąc - ustaw taki klatkarz w jakim nagrane są Twoje klipy.

Mając zaznaczony klip - przechodzę do jego ustawień. Tam przesuwam suwak scale i wypełniam klipem całą ramkę. By klip lepiej dopasować - przesuwam Position, ale tylko wartość X, odpowiadającą za umiejscowienie w poziomie. Nie muszę tam wpisywać wartości, tylko łapię znacznikiem myszy za to zero i ruszając góra dół - dopasowuje klip.

Proces:

Jak ja to robię? Tutaj niezależnie od programu czy aplikacji - proces wygląda podobnie. Dla mnie najwygodniej jest tworzyć film klip po klipie, czyli najpierw dodać jeden klip na oś czasu, dopasować go do pionowego formatu, i dopiero wtedy dokładać kolejny. Robię tak dlatego, że nie wiem czy każdy z klipów, który mi się podoba - da się w ogóle ładnie przerobić na pion.

Wybieram też często wcześniej muzykę. Jeśli jest to muzyka popularna - podkładam ją sobie poglądowo na timeline i robię do niej montaż. Ale na końcu - eksportuję film bez muzyki i dodaję ją w samym np. Instagramie.

30. Jak przerobić poziomy film na pionową rolkę/tiktoka?
keyboard_arrow_down
Kurs Filmowy Globstory
99%
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
No items found.
No items found.
No items found.
No items found.
No items found.
No items found.
No items found.
No items found.
No items found.
No items found.