https://hook.eu1.make.com/2mbm4g8l985vh4c5kingrk0c82ehbfec

Lekcja tekstowa

Pliki filmowe z lekcjI:

Pobierz tutaj

Lekcja audio

Pliki filmowe z lekcjI:

Pobierz tutaj

Zadanie

Pliki filmowe z lekcjI:

Pobierz tutaj

Dodatkowe informacje
Dodatkowe informacje
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

W lekcji omawiane są m.in. podstawowe funkcje programu, takie jak tworzenie nowego projektu, importowanie i porządkowanie plików, zarządzanie klipami czy tworzenie sekwencji. Ponadto, Konrad omawia jak korzystać z narzędzi edycyjnych, jak manipulować klipami, dodawać efekty oraz eksportować gotowy materiał.

Cześć, Nazywam się Konrad Śniady. Jestem montażysta filmowym. W swojej codziennej pracy montuję filmy fabularne, dokumentalne, reklamowe, treści do internetu, ale współpracuje również z Kają lub Story. Być może widzieliście już lekcję o tym, jak montować Final Cut Pro? Jeżeli nie, to zobacz ją koniecznie. Ja dzisiaj pokażę Wam jak robić to samo w DaVinci Resolve. Jest to program darmowy, ale oferujący bardzo zaawansowane funkcje. Dlatego na początku może wydawać się nieco przerażający. Ale nie martwcie się, ja pokażę Wam dzisiaj, jak od początku do końca zmontować w nim film. Po uruchomieniu programu otwiera nam się biblioteka projektów. Załóżmy nowy.

Tak wygląda interfejs programu. Jest on tak zaprojektowany, że kolejnym etapom pracy odpowiadają osobne zakładki.

Zakładka Media służy do przygotowywania mediów

Cut - do uproszczonego montażu

Edit to główne narzędzie do montażu

Fusion - to program do efektów specjalnych

Color - do kolor korekcji

Fairlight - do zaawansowanej edycji audio

I Deliver - gdzie exportujemy nasze filmy

Pierwsze co musimy zrobić to zaimportować nasze media i ładnie je uporządkować. W tym celu korzystamy z przeglądarki plików. Jeżeli dysk na którym macie media się nie wyświetla możecie go dodać klikając prawym przyciskiem myszy, add new location.
Zaznaczamy interesujące nas pliki i przeciągamy do projektu. Program zapyta nas czy chcemy, żeby dostosował klatkarz projektu do naszych mediów. Klikamy, że tak. Na tym etapie możemy sobie dodatkowo pogrupować ujęcia tworząc osobne foldery. Ja podzielę je na video i dźwięk. Robi się to klikając prawym przyciskiem myszy w puste miejsce New bin. Kiedy już odpowiednio uporządkujemy nasz projekt, przechodzimy do kolejnej zakładki, czyli Edit. Tak wygląda nasza przestrzeń robocza. Mamy sekcję z naszymi mediami po lewej stronie, którą możemy sobie pomniejszyć, lub powiększyć, okno źródła i sekwencji, a także samą sekwencję. Możemy również otworzyć bibliotekę efektów, lub podejrzeć parametry danego klipu. Pracę zaczniemy od stworzenia sekwencji, czyli timeline. Tworzymy osobny folder w którym będziemy przechowywać sekwencje. Klikamy w nim prawym przyciskiem myszy, timeline, create new timeline. Wprowadzamy nazwę dla Time Line. Upewnijmy się jeszcze, że ustawienia projektu zgadzają się z tym jakich mediów używamy. Wejdźmy w file - project settings. Tutaj ustawiamy rozdzielczość i klatkaż na jakim pracujemy. Pozostałe opcje nas nie interesują. Moglibyśmy zrobić to również używając skrótu cmd-n. Żeby zacząć montować wybieramy interesujący nas klip. Klikając go podwójnie otwiera się w oknie źródła. Możemy go odtwarzać klikając spację. Możemy przewijać myszką. Warto jednak nauczyć się używać klawiszy JKL. Są one jak przyciski w pilocie. J przewija do tyłu, K to pauza a L przewija do przodu. Klikając J lub L kilka razy przyśpieszamy przewijanie. Kolejnym ważnym skrótem klawiszowym, są przyciski I, oraz O. To nimi zaznaczamy początek i koniec wybranego przez nas fragmentu. Odpowiadają im te przyciski.

Wybrany fragment przenosimy na timeline używając myszki, lub korzystając z jednego ze skrótów klawiszowych - F9, F10, F11. Wszystkie te funkcje powtarzają się w każdym programie montażowym, lecz często różnią się skrótami klawiszowymi, czasami nazwami. Warto jak najwcześniej uczyć się skrótów klawiszowych które znacznie przyśpieszają pracę. Warto, kiedy robi się jakąś czynność, sprawdzić przy pomocy jakiego skrótu klawiszowego można przyśpieszyć sobie pracę. Przeglądając różne opcje w menu, lub najeżdżając na przycisk, także możemy poznać skróty klawiszowe. Możemy też wejść w ustawienia klawiatury i tam znaleźć to co nas interesuje. F9, czyli insert, przeniesie wybrany fragment na timeline i odsunie pozostałe klipy, Przyda nam się to wtedy, kiedy chcemy dodać klip pomiędzy dwa zmontowane już ujęcia. F10 - czyli overwrite, zastąpi / nadpisze, a F11 wymieni. Odłóżmy sobie kilka fragmentów na naszą sekwencję. Kolejne funkcje które potrzebujemy znać, to różne sposoby na manipulowanie montażem. Po pierwsze zwróćcie uwagę jak działa przycisk łańcuszka, czyli linked selection. Kiedy jest włączony, zlinkowane ze sobą fragment będą zaznaczane razem. Kiedy jest wyłączony, kontrolujemy każdy klocek osobno. Linkować można dowolne klipy, zaznaczając je, klikając prawy przycisk myszy i zaznaczając link clips. Standardowo chodzi jednak o to, żeby obraz był zlinkowany z dźwiękiem. Dobrze jest mieć zaznaczoną opcję linked selection, bo mamy wtedy mniej klikania. Ujęcia możemy usuwać. Możemy to robić zaznaczając ujęcie i klikając delete. Zostaje wtedy czarna dziura, którą w ten sam sposób możemy usunąć i połączyć ze sobą ujęcia. Możemy to robić zaznaczając ujęcie i wciskając Backspace. Zostaje wtedy czarna dziura, którą również możemy zaznaczyć. Usunąć Backspace i w ten sposób połączyć ze sobą sąsiadujące ujęcia. Możemy zrobić to samo zaznaczając na timeline in i out i używając skrótu klawiszowego cmd-shift-x jednocześnie usunąć fragment i połączyć ze sobą to co jest obok. Ogólnie chodzi o to, żeby montując szukać sposobu na jak najprostsze i najszybsze wykonanie danej operacji. Dzięki temu oszczędzamy dużo czasu. Kolejną operacją którą możemy wykonać na naszym montażu jest trymowanie, czyli przycinanie wybranych fragmentów. Kiedy najedziemy na cięcie pokażą nam się trzy różne ikonki. Będziemy mogli przesunąć koniec ujęcia, lub samo cięcie. Możemy też robić to precyzyjnie korzystając ze skrótu klawiszowego , i . Tak trymowanie działa w trybie selekcji, który włączamy wciskając tą ikonkę. Możemy również zmienić na tryb trymowania. Wtedy przesuwając cięcie, automatycznie dosuwa się nam reszta montażu. W trybie trymowania możemy wykonać przesunięcie ujęcia w jego wnętrzu, bez przesuwania sklejek. Robimy to chwytając w środku danego ujęcia i przesuwając w dowolną stronę, lub korzystając ze skrótów klawiszowych. Można również korzystać z żyletki, która przetnie nam materiał tam gdzie chcemy. Brawo! Poznałeś właśnie wszystkie podstawowe funkcje potrzebne do montażu materiału. Przyjrzyjmy się teraz jeszcze kilku przydatnym narzędziom.
Żeby powiększyć, lub pomniejszyć widok timelinu, możemy używać tych samych klawiszy co w fcpx, czyli cmd+ cmd-, żeby zobaczyć całość, wciskamy shift-z.
Możemy też zrobić to tym suwakiem.
Klipy możemy też przenosić. Będąc w trybie selekcji zaznaczamy dany klip i przenosimy go. Standardowo nadpisze on to co jest pod nim. Jeżeli jednak przed przeniesieniem wciśniemy skrót klawiszowy cmd-shift, to klip rozsunie to co dookoła.
Na timeline można mieć dowolną ilość ścieżek, czyli tracków. Jestem zwolennikiem tego, żeby montaż obrazu mieścił się na maks dwóch, a najlepiej jednej ścieżce wideo. To znacznie ułatwia pracę. Inaczej jest z dźwiękiem, ten często wymaga wielu warstw - na muzykę, efekty, dialogi.
Ścieżki dodajemy klikając prawym przyciskiem myszy w tym miejscu. Chcemy dodać dźwięk dżungli. Wybieramy interesujący nas fragment i przenosimy na osobną ścieżkę. Możemy manipulować głośnością klipów dźwiękowych. Robimy to chwytając za ledwie widoczną kreskę tutaj. W górę głośniej, w dół ciszej.
Przydatną funkcją są tak zwane fady, czyli ściszenia dźwięku na jego początku i końcu. Łatwo można to zrobić przeciągając ten biały guziczek.
Posłuchajcie jak działa takie ściszenie.
Robię to przy pomocy tych suwaków w oknie Inspector. Nieco niżej znajdziecie włącznik do stabilizacji. Otwieracie i klikacie stabalize. Ujęcie jest teraz wystabilizowane. Kiedy już wstępnie ułożę sobie montaż, mogę zacząć pracować nad różnymi detalami. Zaznaczam ujęcie i otwieram okno inspektor, podobnie jak w fcpx, mogę je powiększyć, czy obrócić, a także wystabilizować. Mogę również dodać efekty, zarówno dźwiękowe, jak i obrazu, a także efekty przejść. Tutaj warto pobawić się nimi i sprawdzić jakie ma się możliwości. Szczególnie przydatny jest crossfade, który poprawia nam sklejki dźwiękowe między ujęciami. Nakładam ten efekt przeciągając cross fade nad sklejki. Posłuchajmy teraz, jaki daje to efekt. Zauważcie jak cross fade miesza ze sobą dźwięki występujących po sobie ujęć. Kiedy usunę crossfade, zobaczcie, że dźwięk urywa się. Takie łagodne przejście dźwiękowej jest lepsze dla widza.W oknie z efektami znajdziemy również napisy. Dodajemy je klasycznie, przeciągając na timeline. W tym oknie możemy ustawić dowolne parametry tych napisów, jak rozmiar, krój itd. Dostępne są również różne animowane presety. Nasz film wygląda na skończony. Ma co prawda kolory które nie są ładne, ale tym zajmiemy się w kolejnej lekcji o kolor korekcji. Wyeksportujmy nasz film. Przejdźmy do zakładki deliver. Mamy tutaj kilka przygotowanych przez Resolva opcji, lub możemy stworzyć swój własny preset eksportu. Na nasze potrzeby, najpewniej będziemy chcieli wrzucić film do internetu. Mamy tutaj preset na YouTube. Powinien on wystarczyć w większości przypadków. Wpisujemy nazwę pliku, wskazujemy jego lokację, ustawiamy parametry jakie nas interesują i dodajemy do kolejki. Następnie klikamy render all. Viola, nasz film jest gotowy, żeby wrzucić go do internetu. Dzięki za uwagę. Na koniec zobaczmy jeszcze efekty naszej pracy, jak przy pomocy kilku ujęć udało nam się opowiedzieć krótką historię o zbieraniu miodu.












Pliki filmowe z lekcjI:

Pobierz tutaj

15. Podstawy montażu w programie DaVinci Resolve (Konrad)
keyboard_arrow_down
Kurs Filmowy Globstory
99%
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
No items found.
No items found.
No items found.
No items found.
No items found.
No items found.
No items found.
No items found.
No items found.
No items found.